Home - The Online Nut Company

5 redenen waarom rekruteren via sociale media een must is!

25 jul 2017

Veel bedrijven snakken naar geschikte kandidaten voor een vacature. Advertentie na advertentie publiceren ze in de gekende vacaturebladen. Het resultaat? Vele duizenden euro’s kwijt, maar onvoldoende valabele kandidaten. Rekruteren via sociale media zoals Facebook of LinkedIn is veel efficiënter, goedkoper én leidt tot betere resultaten. Wij geven je vijf redenen om te rekruteren via sociale media.

 

1.     Je krijgt dagelijks kansen om potentiële kandidaten te bereiken.

Om mensen te laten solliciteren, moet je hen verleiden. In marketing is al veel langer geweten dat het aantal contactmomenten van groot belang is om mensen aan te zetten tot een bepaalde stap.

Wanneer je een vacature plaatst, dan heb je slechts één contactpunt. De kans dat je mensen op dit ene moment overtuigt, is vrij beperkt.

Wanneer je actief aan de slag gaat met sociale media, dan kom je door sterke postings vrijwel dagelijks in contact met potentiële kandidaten.

Ook wanneer je niet expliciet een vacature post, overtuig je mensen stap voor stap dat jij een geschikte potentiële werkgever bent.

 

2.     Potentiële kandidaten krijgen meteen een ‘inside look’

Eén van de grote troeven van sociale media is dat je jouw volgers of fans een blik geeft op het reilen en zeilen achter de schermen. Mensen krijgen de kans om een beeld te vormen van jou als werkgever. Ze zien dat je vorige week een groot project hebt binnengehaald, dat je een week eerder op teambuilding bent geweest, ze zien de verschillende leden van het team,…

Jouw bedrijf is voor potentiële kandidaten geen onbekende meer, mensen voelen zich als het ware al deel van het team vooraleer ze überhaupt bij jou werken. Dit verlaagt enorm de drempel om te solliciteren.

 

3.     Speel je huidige medewerkers uit als ambassadeur.

De belangrijkste ambassadeurs die anderen kunnen overtuigen om voor jou te komen werken, zijn je eigen medewerkers. Je bereikt op een uiterst geloofmatige manier talrijke potentiële kandidaten wanneer je bestaande medewerkers niet alleen op de bedrijfspagina posten over hun werkervaringen, maar ook positieve zaken delen op hun privépagina. Kandidaten merken meteen op: dat moet wel een goede werkgever zijn.

 

4.     Gebruik de kracht van het netwerk.

Via een posting op je bedrijfspagina bereik je niet alleen de volgers van je eigen pagina. Je maakt kans om meteen ook alle vrienden van je volgers te bereiken. Zeker met vacatures kan je op een zeer goedkope manier een groot bereik halen. Vermeld daarom expliciet aan mensen om jou te helpen bij de zoektocht. ‘Ken jij iemand?’. ‘Weet jij wie in ons team zou passen?’. Al deze zaken zetten jouw volgers aan om anderen te taggen of om de postings te delen.

 

5.     Grijp de kansen om heel gericht te adverteren.

Wanneer je een vacatureadvertentie in een krant inlast, dan bereik je ook zeer veel lezers die niet in aanmerking komen voor de job. De advertentiekost voor dit nutteloos bereik ben je volledig kwijt. Slechts een zeer beperkt aantal lezers komt mogelijk in aanmerking.

Wanneer je adverteert via sociale media als Facebook en LinkedIn, dan kan je heel gericht bepalen wie jou vacature zal zien.

Facebook maakt het mogelijk om te adverteren op regio, interesses, diploma’s,… LinkedIn richt zich eerder op hoger opgeleiden. Hier kan je zelfs adverteren op aantal jaren ervaring, heel specifieke diploma’s, vorige werkgevers,…. De advertentiekosten liggen in elk geval lager dan adverteren in traditionele gedrukte media.