Home - The Online Nut Company

Hoe Pinterest inzetten als bedrijf? Zes tips om succesvol te starten

08 aug 2017

Naast Facebook, LinkedIn en Instagram verdient ook Pinterest de nodige aandacht binnen jouw inspanningen voor social media. Pinterest leent zich uitstekend voor bedrijven die aansprekende realisaties, projecten en producten kunnen tonen. Deze eindresultaten inspireren mensen wanneer ze zoeken naar ideeën om te verbouwen, hun interieur vorm te geven of hun tuin in te richten. In deze blog zetten we 6 tips op een rij om succesvol van start te gaan op Pinterest.

 

1.     Leg de kwaliteitslat hoog voor jouw foto’s.

Met Instagram geef je jouw volgers een blik achter de schermen van jouw bedrijf, en dit met de bedoeling om een vertrouwelijke band op te bouwen. Pinterest daarentegen wordt vooral gebruikt als inspiratiemateriaal om ideeën te verzamelen. Dit betekent meteen ook dat de kwaliteitslat voor de foto’s zeer hoog moet liggen. Geen snelle kiekjes dus, maar wel aansprekende authentieke, professionele foto’s.

 

2.     Start met een zakelijk account.

Ook Pinterest maakt het onderscheid tussen een privéaccount en een zakelijk account. Met een zakelijk account krijg je toegang tot interessante statistieken over het gebruik van jouw kanaal. Zo verzamel je heel wat extra informatie over het profiel van jouw volgers. Wanneer je al een privéaccount hebt aangemaakt, dan kan je dit omzetten naar een zakelijk account.

 

3.     Maak foto’s op je site ‘pinnable’

Naast het zelf posten van foto’s op jouw Pinterest-‘borden’, is het ook belangrijk om aansprekende foto’s op jouw site ‘pinnable’ te maken. Dit betekent dat op deze foto in het klein ‘Pin it’ verschijnt. Wanneer iemand deze foto effectief pint, dan staat meteen jouw Pinterest-logo bij deze foto. Bovendien kan je zien in je statistieken wie jouw foto gepind heeft.

 

4.     Kies zorgvuldig een foto voor je ‘borden’

Pinterest werkt ook als een zoekmachine, waarbij gebruikers op zoek gaan naar inspirerende borden en foto’s. Daarom is het belangrijk om jouw borden een correcte titel te geven met een juiste omschrijving. Des te beter deze omschrijving, des te sneller staat jouw bord bovenaan de zoekresultaten.

 

5.     Zorg voor een unieke omschrijving van elke pin

Geef elke pin een unieke en bondige omschrijving. Wees daarbij niet te commercieel, maar probeer te inspireren.

 

6.     Voeg de juiste link toe aan elke pin.

In feite vormt een foto op Pinterest slechts een voorsmaakje van wat jij op je website nog meer te bieden hebt. Zorg daarom dat er bij elke pin een link wordt geplaatst naar bijkomende foto’s binnen dat thema op jouw website. Op die manier maak je van een Pinterest-bezoeker een websitebezoeker.

Onderwerpen

Sociale Media