Home - The Online Nut Company

Klanten manipuhelpen levert zoveel meer op dan manipuleren

12 jan 2018

Inbound marketing komt neer op manipuhelpen, van die stelling zijn wij honderd procent overtuigd. Wat bedoelen we precies met manipuhelpen?

Inbound marketing is een techniek om mensen – lees potentiële klanten – naar je toe te magnetiseren, in plaats van jezelf en je diensten of producten voortdurend zelf te moeten verkopen.

 

Voorwaarde om te slagen in het magnetiseren van klanten? Je moet mensen helpen om jou en je relevante aanbod online terug te vinden, en daar komt wat werk bij kijken. Zo moet je een goede website hebben, aan sociale media doen, bloggen… Al deze inspanningen lonen ten zeerste. Door de samenvoeging van meerdere online marketingmethodes en kanalen, die zorgen voor een sterke online aanwezigheid, komen klanten als vanzelf bij jou terecht.

Over vlinders en inbound marketing

Laten we dit alles even staven aan de hand van een verhaaltje. Een jongen gaat op zoek naar vlinders en neemt zijn netje mee. Hij woont in de stad en begint zijn zoektocht om de hoek. Na een dag zoeken heeft hij geen enkele vlinder gevonden. De volgende dag gaat hij het platteland op en vangt er één, de dag erna een paar in het bos. Weer niet zo denderend qua aantal. Een verbaasde voorbijganger vraagt hem wat hij aan het doen is. “Ik vang vlinders”, zegt hij. “Ik doe dat ook”, zegt de passant, “maar waarom loop jij er met een netje achteraan?” “Hoe moet ik ze anders vangen?”, vraagt de jongen. “Dat is toch poepsimpel”, zegt de voorbijganger, “Ik heb een mooie tuin en zet die vol lekker ruikende bloemen. Ik hoef de vlinders niet te lokken, die komen vanzelf langs, aangetrokken door al mijn geurende bloemen”.

Moraal van het verhaal?

Als je waarde biedt aan je klanten, zal je erin slagen ze te magnetiseren. Dat is op zich al een heel fijne manier van werken. Het geeft een heel ander gevoel dan wanneer je constant achter je klanten zit aan te jagen. En laat dat nu net datgene zijn wat inbound marketing voor jouw bedrijf en business kan betekenen.

Als bedrijf is het belangrijk dat je geeft, want dan krijg je vanzelf zaken terug. Stop dus met manipuleren en begin met manipuhelpen, want “wat je geeft, krijg je sowieso terug”. Dat motto geldt altijd en overal, in het gewone leven, maar ook in het zakendoen.


 

Onderwerpen

Content Marketing