Home - The Online Nut Company

Sterke arbeidsmarktcommunicatie en een duurzaam personeelsbeleid

21 jul 2017

Bedrijven die er de komende jaren in slagen om voldoende talent aan te trekken én te houden, staan voor een bloeiende toekomst. Sterke arbeidsmarktcommunicatie waarbij sociale media worden ingezet, zijn stilaan onmisbaar om potentiële sollicitanten te bereiken en te overtuigen. Er schuilt evenwel een addertje onder het gras. Jezelf online profileren als aantrekkelijke werkgever mag absoluut niet beperkt blijven tot window dressing, want dan val je snel door de mand. Een bedrijf met sterke arbeidsmarktcommunicatie heeft per definitie nood aan een duurzaam personeelsbeleid.

Met duurzaam ondernemen zijn we al langer vertrouwd. Bedrijven hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid en zijn steeds meer bereid deze te nemen, bijvoorbeeld in de strijd tegen de klimaatopwarming.

 

Eigen keuzes maken

Parallel met het duurzaam ondernemen groeit ook het streven naar een duurzaam personeelsbeleid. Hiermee anticiperen ondernemingen op het verlangen van werknemers om eigen keuzes te maken binnen een weloverwogen work-life balance. Je medewerkers willen niet zomaar dagelijks hun uren slijten op de werkvloer en de opgelegde taken uitvoeren. Ze verlangen naar zingeving, zelfontwikkeling en extra verantwoordelijkheden. Mensen willen participeren in het bedrijfsbeleid en een stukje ‘medeondernemerschap’ opnemen. Vaak nog meer dan de arbeidsvoorwaarden, bepalen deze elementen of medewerkers graag voor je werken én blijven.

 

Inspirerende getuigenissen

Een duurzaam personeelsbeleid moet als waarde door de volledige organisatie gedragen worden, van hoog tot laag. Pas dan zullen je medewerkers uitgroeien tot echte ambassadeurs, waarbij je met het oog op sterke arbeidsmarktcommunicatie inspirerende getuigenissen naar buiten brengt via videotestimonials en postings op sociale media.

 

Twee zijdes van dezelfde medaille

Sterke arbeidsmarktcommunicatie en een duurzaam personeelsbeleid zijn dan ook twee zijdes van dezelfde medaille. Dankzij een sterk personeelsbeleid – met bijvoorbeeld vitaliteitsprogramma’s, sporten op het werk, sportieve teambuildings,… - krijg je mogelijkheden in overvloed voor aansprekende posts met foto’s en video’s.  Je medewerkers zullen zich spontaan gedragen als ambassadeurs en ook op hun persoonlijke sociale media positief posten over hun werkgerelateerde prestaties of ervaringen.

 

Versterken en onderbouwen

Al deze elementen versterken en onderbouwen je arbeidsmarktcommunicatie om nieuwe talenten aan te trekken en je bestaande sterke krachten te houden. Wanneer je arbeidsmarktcommunicatie slechts een laagje vernis is voor het ontbreken van een personeelsbeleid, dan zal dit ook voor de buitenwereld vrij snel duidelijk worden.