Home - The Online Nut Company

Trekken jouw jonge Facebook-fans in grote aantallen naar Instagram?

28 jul 2017

In 2018 blaast Facebook vijftien kaarsjes uit. Het geesteskind van Marc Zuckerberg is al een tijdje niet meer the new next kid in town. En dat heeft gevolgen. Facebook is en blijft het grootste sociale netwerk ter wereld. Toch zien we – vooral bij de Facebook-gebruikers onder de veertig jaar – een verschuiving naar andere sociale media, met het sterk groeiende Instagram als meest populaire alternatief. Hoe moeten we deze evoluties als adverterende onderneming begrijpen en er correct op inspelen?

Eén van de grote voordelen van de gezegende leeftijd van Facebook is de hoeveelheid research die omtrent dit medium al is uitgevoerd. Zo weten we bijzonder goed wat op Facebook werkt en wat niet. De razend populaire ‘Oh my god’-video’s met grote titels en grappige content blijven telkens opnieuw de populariteitsranglijsten aanvoeren. Daarnaast groeide Facebook de afgelopen jaren uit tot hét medium bij uitstek voor het vergaren van lokaal nieuws.

 

‘Liken’ en ‘delen’

Elk bericht in de tijdlijn dat de wenkbrauwen doet fronzen – bijvoorbeeld de lancering van rare of vreemde producten – of mensen fier maakt, krijgt extra aandacht. Dat zijn meteen ook de dingen die we graag ‘liken’, waarmee we onze waardering uitdrukken. ‘Delen’ doen we veel minder, want hiermee maken we een te sterk statement. Met het ‘ontvrienden’ of ‘ontvolgen’ hebben we steeds minder problemen.

 

Advertenties op Facebook

Adverteerders op Facebook beseffen al langer dat ook hun postings aan deze populariteitsregels moeten voldoen. Grappige en opvallende advertentiefilmpjes scoren. De human ad block waarbij mensen saaie advertenties zelf filteren, wordt steeds maar sterker.

 

Fear of missing out

Dat Facebook een medium op leeftijd is, heeft ook zo z’n gevolgen. Terwijl een sociaal netwerk de eerste jaren snel aan kracht wint door de fear of missing out, is Facebook deze sterke groeifase deels gepasseerd. Terwijl jongeren enkele jaren geleden op Facebook moesten zitten omdat ze anders veel posts van hun vrienden misten, beleven ze dit gevoel nu vooral met Instagram. Daarom stellen we een verschuiving vast van mensen onder de 40 jaar richting Instagram.

 

Facebook op de terugweg?

Dit betekent absoluut niet dat Facebook op de definitieve terugweg is. Facebook is en blijft het belangrijkste advertentiemedium wat betreft sociale media. Zo waarderen mensen ten zeerste de events, de verjaardagsnotificaties en de vele bedrijfspagina’s waardoor ze rechtstreeks in contact kunnen komen met bedrijven.

 

Advertentiebudgetten diversifiëren

Deze evolutie van jongeren richting Instagram geeft alleen maar aan dat we ook op vlak van sociale media best waakzaam blijven en onze advertentiebudgetten moeten diversifiëren. Ook hier luidt de belangrijkste vraag: via welk kanaal en hoe kunnen we de beoogde doelgroepen bereiken? Voor mensen onder de 40 jaar is dat in toenemende mate via Instagram, het sociale mediakanaal dat vooral gebaseerd is op het delen van foto’s.

Onderwerpen

Sociale Media, instagram