Home - The Online Nut Company

Vier stappen om als ondernemer te starten met arbeidsmarktcommunicatie.

19 mei 2017

Wil je als succesvol bedrijf ook in de toekomst de juiste profielen aantrekken, dan moet je investeren in arbeidsmarktcommunicatie. Dit betekent dat je vrijwel continu aan potentiële sollicitanten toont dat je een interessant en aantrekkelijk bedrijf bent om voor te werken. Op die manier verklein je stap voor stap de kloof voor mogelijke nieuwe werkkrachten om ook effectief te solliciteren. Maar hoe pak je arbeidsmarktcommunicatie best aan? Wij reiken vier aandachtspunten aan waarmee je jouw arbeidsmarktcommunicatie op punt kan stellen.

1. Toon jezelf als succesvol bedrijf met toekomstambities.

Zorg in je algemene communicatie er steeds voor dat je overkomt als een sterk en succesvol bedrijf met toekomstambities. Toon jezelf als onderneming op elke interessante gelegenheid. Laat zien wie je bent, zodat je de interesse van potentiële sollicitanten opwekt. Mensen solliciteren veel liever bij een vertrouwd bedrijf dat ze kennen dan bij een onbekende onderneming waarvan ze nog nooit gehoord hebben.

2. Zorg dat mensen op elk moment kunnen solliciteren.

Ook al heb je op een bepaald ogenblik nog geen specifieke vacature, zorg er toch voor dat mensen steeds kunnen solliciteren. Maak de procedure om spontaan te solliciteren zo eenvoudig mogelijk.

Dit betekent concreet dat je op je website absoluut nood hebt aan een vacaturepagina. Vermeld er eerlijk wanneer je geen specifieke vacature hebt, maar laat meteen ook weten dat interessante profielen die zich herkennen in de bedrijfsfilosofie altijd mogen solliciteren. Plaats op dezelfde pagina een eenvoudig sollicitatieformuliertje zodat mensen rechtstreeks hun gegevens kunnen doorsturen en hun CV kan opladen.

Alles wat helpt om de drempel tot solliciteren te verlagen, is positief.

3. Moedig mensen op elk moment aan om te solliciteren.

Wees creatief en laat via verschillende kanalen weten dat jij op zoek bent naar interessante profielen. Plaats een permanent bord langs je bedrijfsgebouw. Vermeld dat je op zoek bent naar nieuwe medewerkers op al je bedrijfsvoertuigen. Zelfs je facturen zijn een mogelijke manier om te laten weten dat bepaalde profielen altijd mogen solliciteren.

Elk touch point dat je aanreikt, kan mensen dat laatste zetje geven dat ze nodig hebben om spontaan te solliciteren. Op die manier bouw jij aan een interessante databank die je meteen kan gebruiken wanneer je effectief een functie moet invullen op korte of lange termijn.

4. Maak van je medewerkers ambassadeurs

De beste ambassadeurs om anderen te overtuigen om voor jou te komen werken, zijn je huidige medewerkers. Schakel hen daarom actief in bij de zoektocht naar nieuwe medewerkers. Mogelijk kennen ze iemand in hun vriendenkring.

Laat je medewerkers ook bijdragen aan je bedrijfscommunicatie op sociale media.  Blokkeer de toegang tot sociale media niet op het netwerk, en geef je werknemers zo ook de kans om te communiceren van achter de schermen van het bedrijf.   

Breng zeker ook zelf je eigen medewerkers in beeld op je Facebook-bedrijfspagina. Toon hoe ze elke dag gedreven en ambitieus aan de slag gaan binnen jouw bedrijf. Werknemers die zich gelukkig voelen en dit ook uitstralen via alle mogelijke kanalen, vormen het beste argument om anderen te overtuigen tot solliciteren. En waarom maak je geen filmpje waarbij je een medewerker enthousiast een eventuele vacature laat toelichten?

5. Laat geen vraag of verzoek onbeantwoord.

Wanneer je mensen aanspoort om spontaan te solliciteren, dan is het uiteraard belangrijk om mensen te informeren over de goede ontvangst en het eventuele verdere gevolg. Zorg dat jij niet één van de bedrijven bent die in het midden van de sollicitatieprocedure ineens niets meer van zich laat horen.

Dat geldt trouwens niet alleen voor spontane sollicitaties of tijdens sollicitatieprocedures. Beantwoord elke vraag of iedere opmerking, op welke manier deze jou ook bereikt. Een bedrijf dat niet eens de moeite doet om te reageren, daar wil je toch ook niet voor werken…