Home - The Online Nut Company

Waarom bloggen een must is om hoog te scoren in Google

14 mrt 2017

Het wordt zowat van alle kanten geroepen: het aankoopgedrag van de hedendaagse consument is veranderd. Wie vandaag doelgericht wil inspelen op de markt, moet absoluut aan de slag met bloggen. Maar is dat wel zo? En is de opbrengst van bloggen wel in verhouding met de inspanningen die je levert? Wel, wij zijn er alvast rotsvast van overtuigd dat bloggen een onmisbaar onderdeel moet zijn van de online marketingstrategie van elk bedrijf.

Ken je doelgroep

Alvorens aan de slag te gaan met bloggen, is het belangrijk om het profiel van jouw klanten te schetsen. Het geheim van bloggen ligt immers bij diepgaande klantenkennis. Weet je perfect wie jouw klanten zijn, hoe ze hun dagen vullen, waar ze van wakker liggen én misschien wel het belangrijkste: welke uitdagingen hun pad kruisen? Dan heb jij alvast een sterke troef in handen! Want wie perfect weet wat zijn of haar klanten bezighoudt en op welke manier ze op zoek gaan naar oplossingen voor hun uitdagingen, kan doelgericht aan de slag gaan met bloggen. Een doelgroepenanalyse is dan ook geen overbodige luxe.

Een praktijkvoorbeeld

Het enige wat jou daarna nog te doen staat, is content voorzien. Door regelmatig te bloggen over onderwerpen die jouw klanten aanspreken en zo handig in te spelen op het juiste moment in het aankoopproces, overtuig je jouw potentiële klanten alvast van jouw expertise en vakmanschap.

Om de kracht van bloggen te illustreren, nemen we er een praktijkvoorbeeld bij. Een klant van ons verkoopt glazen deuren. Het lijkt op het eerste zicht een abstract fenomeen, bloggen over glazen deuren. Want wie gaat er nu op zoek naar informatie over deuren? Wel, veel mensen, zo blijkt. Want hoewel de deurenverkoper aanvankelijk sceptisch was over deze investering, werd hij overweldigd over de resultaten die het hem oplevert.

Om bewijsmateriaal nemen we er de Google Analytics metingen van de afgelopen 30 dagen bij. In deze tabel zijn de 30 best presterende blogberichten te zien.

  Sessies Nieuwe gebruikers
Totale verkeer op de website tijdens 30 dagen  2417 1974
Totaal verkeer via blogberichten 969 857
  40% 43%
/hoe-zit-het-met-de-prijzen-van-glazen-binnendeuren/ 281 229
/wat-is-de-prijs-van-een-glazen-schuifdeur/ 162 139
/hoe-onderhoud-je-een-gezandstraalde-deur/ 117 111
/glazen-deur-plaatsen-zelf-doen-of-laten-plaatsen/ 36 36
/hoe-moet-ik-een-glazen-deur-onderhouden/ 33 30
/waarvoor-kiezen-een-douchecel-een-inloopdouche/ 31 30
/waarom-een-glazen-deur-uitrusten-met-een-gezandstraald-motief/ 27 22
/een-glazen-een-plastic-douchedeur-kiezen/ 25 24
/een-sterke-designtip-voor-een-moderne-badkamer-thermac/ 25 25
/hoe-werkt-het-zandstralen-van-glazen-deuren/ 23 22
/hoe-zit-het-met-de-akoestiek-bij-glazen-deuren/ 23 22
/kan-er-een-slot-op-een-glazen-deur/ 20 19
/wat-zijn-vloerveer-deuren/ 17 10
/is-een-inloopdouche-waterdicht/ 15 15
/je-douchedeur-vervangen-hier-hou-je-best-rekening-mee/ 15 15
/weegt-een-glazen-deur-niet-te-veel-voor-mijn-bestaande-kader-scharnieren/ 15 15
/hoe-kalkaanslag-verwijderen-van-glazen-douches/ 14 14
/wat-met-de-inbraakveiligheid-van-een-glazen-voordeur/ 13 13
/leiden-glazen-deuren-niet-tot-extra-warmteverlies/ 12 11
/welke-douchebekleding-is-mogelijk/ 12 9
/het-prijsverschil-tussen-glazen-deuren-zit-ergens-meestal-de-kwaliteit/ 10 8
/waarom-geen-glazen-deur-of-glazen-wand-tussen-je-slaapkamer-en-badkamer/ 9 8
/een-glazen-deur-online-bestellen/ 7 7
/wat-is-een-pivoterende-glazen-deur/ 7 7
/blog/ 4 2
/waarom-kiezen-voor-een-glazen-deur/ 4 3
/creeer-met-een-glazen-deur-of-wand-een-rokersruimte-in-je-restaurant-of-cafe/ 3 3
/de-charmes-van-motieven-in-gezandstraald-glas/ 3 2
/een-glazen-muur-als-eyecatcher-of-voor-de-transparantie-in-je-zaak/ 3 3
/hoe-veilig-is-een-glazen-voordeur/ 3 3

In de tabel zien we dat de afgelopen 30 dagen de website 969 keer werd bereikt via een blogbericht. De blogberichten hebben met andere woorden in 1 maand in totaal 969 sessies opgeleverd en daarbij 857 nieuwe gebruikers naar de website geleid. 40% van het huidige websiteverkeer had dus niet plaatsgevonden, mocht er niet regelmatig geblogd geweest zijn!

Maar wat hebben de blogberichten de klant nu écht opgeleverd? In de afgelopen 30 dagen werden er volgens de metingen 92 formulieren ingevuld. Van deze formulieren hebben de blogberichten in totaal bijgedragen tot 12 ervan. 1 op 8 ingevulde formulieren zijn dus het resultaat van het bloggen.

Het effect van bloggen op de globale prestatie van jouw website

Wie regelmatig blogt, wordt daarvoor beloond door Google. Hoe meer content je creëert over een bepaald onderwerp, hoe beter Google begrijpt wat de centrale thema’s van jouw website zijn en hoe beter je zal scoren voor zoekresultaten in het verlengde hiervan. Door regelmatig te bloggen verbeter je met andere woorden de prestatie van je volledige website in de zoekresultaten van Google.

Bovendien zijn Google en andere zoekmachines altijd op zoek naar nieuwe content voor hun zoekresultaten. Een website die geregeld wordt uitgebreid, zal relevanter worden gevonden door Google en dus hoger scoren in de zoekresultaten. 

 

Hoe meer blogs je publiceert, hoe meer pagina's van jouw website in de zoekmachine van Google worden opgenomen en hoe beter jij de klant kunt aanspreken op het moment dat hij of zij op zoek is naar informatie. Ga daarbij bovendien gericht aan de slag en je opent een nieuwe bron van conversies!