Home - The Online Nut Company

Waarom willen Vlaamse kmo’s online aanwezig zijn?

30 okt 2017

"Waarom wil jij een uitmuntende website?", vraag ik aan al onze klanten bij een eerste gesprek. Ik krijg daarop de meest uiteenlopende antwoorden, maar ze zijn allemaal te herleiden tot dezelfde motivatie: om betere business te maken. Dit zijn de meest gegeven antwoorden van Vlaamse bedrijven:

 

Omdat wij gezien willen worden

Gedreven kmo's willen groeien. Ze weten dat 85% van alle kopers zich online informeren voordat ze een leverancier contacteren. Als potentiële klanten zich online bevinden, dan is dat de plaats waar je bedrijf gezien en gevonden moet worden. Om gemakkelijker teruggevonden te worden in de zoekresultaten kiezen Vlaamse kmo's voor een website die uitermate geoptimaliseerd is voor Google.

 

Omdat wij onze omgeving willen verruimen

Kmo's met een lokaal klantenpubliek richten zich vooral op passanten en klanten uit een straal van enkele kilometers rondom hun zaak. Marketing is voor dergelijke bedrijven vaak een ver van mijn bed show, want klanten vinden als vanzelf de weg naar de winkel. Als een concurrent, die die kunst van online marketing begrepen heeft, zich vestigt in de buurt, kan dat echter dramatische gevolgen hebben voor de omzet, zo is al gebleken.

"Op een gegeven moment heeft iedereen in het dorp een badkamer", vertelde een zaakvoerder wiens kwalitatieve badkamers erg succesvol waren onder de eigen kerktoren. Wij hielpen hem om zijn omgeving te verruimen met een uitmuntende website die ook ver buiten het eigen dorp terugvindbaar is. De omzet stijgt, het werkgebied is enorm vergroot en het zelfvertrouwen van onze klant kreeg een enorme boost. Meer en meer “onbekende” mensen vinden nu ook de weg naar de zaak van onze klant. Iets wat vroeger gewoon onmogelijk was.

 

Om directe communicatie met onze klanten te vergroten

Klassieke marketingmethoden, zoals een advertentie in een lokaal tijdschrift, zijn éénrichtingsverkeer. Online kan je gemakkelijker een specifieke doelgroep bereiken op basis van hun aangegeven interesses en vragen van klanten meteen beantwoorden, bijvoorbeeld met live chat.

 

Om ons merk te versterken

Investeren in een functionele en aantrekkelijke website is een voor de hand liggende manier om je merk te versterken. Online kan je ook op een creatieve manier je bedrijf in de kijker zetten, bijvoorbeeld met een professionele video waarin tevreden klanten aan het woord zijn of waarin stap voor stap getoond wordt hoe een product/dienst werkt.

 

Omdat onze inspanningen meetbaar zijn

Als je adverteert in een papieren publicatie, kan je vaak alleen maar raden naar de impact ervan. Kmo's die inzetten op online marketing weten het resultaat van hun inspanningen meteen. Dankzij Google Analytics kan je meten hoeveel nieuwe klanten je website genereert, maar je leert ook heel wat over je bezoekers waardoor je hen steeds gerichter kan helpen.

Onderwerpen

Trends