Home - The Online Nut Company

Is jouw website al beveiligd met een SSL-certificaat?

23 okt 2017

Sinds oktober 2017 is de aanwezigheid van een SSL-certificaat een doorslaggevende factor voor de score van jouw website in Google. Concreet houdt dit in dat websites met SSL-certificaat voorrang krijgen op websites zonder SSL-certificaat. Maar wat is een SSL-certificaat nu precies? Waarom is het zo belangrijk volgens Google? En hoe kan ik zo’n certificaat verkrijgen?

 

Wat is een SSL-certificaat?

Veel websites gebruiken vandaag nog het http-protocol voor de communicatie tussen de webbrowser van de bezoeker en de webserver van de website. Draait je website op http en een bezoeker vult een formulier in, dan worden zijn of haar gegevens onversleuteld (en dus onbeveiligd) naar de webserver gestuurd. Stel dat een malafide derde partij die informatie onderschept, dan kunnen de gegevens misbruikt worden.

Met een SSL-certificaat schakel je over van http naar https, de veilige variant van http, waarbij de ‘s’ staat voor ‘Secure’. Hiermee wordt alle communicatie tussen de computer van je bezoeker en de webserver versleuteld, waardoor de gegevens die een klant achterlaat op je website onleesbaar worden voor een derde partij.

 

Waarom is een SSL-certificaat zo belangrijk?

We raden je aan om zo'n SSL-certificaat te installeren en over te schakelen naar het https-protocol om 3 redenen:

  1. Scoor hoger in Google

    Google vindt een veilig internet erg belangrijk. Daarom besliste de zoekmachine om vanaf oktober 2017 voorrang te geven aan websites met een SSL-certificaat. Veilige websites zullen dus hoger scoren dan websites die een onbeveiligde verbinding gebruiken.

  2. Zet veiligheid van je klant centraal

    Een https-website herken je door een groen slotje en een groene adresbalk in je browser. Zo weet elke bezoeker dat je website goed beveiligd is. De groene adresbalk stelt klanten gerust. Je vertelt daarmee aan je klanten dat je een betrouwbaar bedrijf bent dat de veiligheid van zijn bezoekers centraal zet. Dat wordt gewaardeerd door potentiële klanten: op beveiligde websites worden 15% meer contactformulieren ingevuld.

  3. Beperkte investering

    Een SSL-certificaat installeren vraagt een kleine, jaarlijkse kost. Met die beperkte investering kan je potentiële klanten en Google duidelijk maken dat jouw bedrijf kiest voor een betrouwbare website.