Home - The Online Nut Company

Zo maak je van jouw website een topverkoper in 2017

29 dec 2016

Wie vroeger rad van tong was, belandde bijna als vanzelf in de verkoop. Vandaag de dag volstaat enkel een vlotte babbel niet meer om een product of dienst aan de man te brengen. Klanten zijn namelijk een pak mondiger en kritischer geworden. Zij laten zich niet meer van nul adviseren door een verkoper, maar raadplegen steeds vaker het internet om zichzelf te onderrichten.

Het is dan ook van essentieel belang dat jouw website een deel van de taken van je verkoper overneemt, zodat potentiële klanten de informatie vinden die ze nodig hebben op het moment dat ze zich aan het oriënteren zijn. In dit artikel leggen we uit aan welke vereisten een uitmuntende  website moet voldoen.

1.     Ken je doelgroep

Een topverkoper is iemand die zich goed kan verplaatsen in de gedachten en gevoelens van een potentiële klant. Een belangrijke voorwaarde is dat je je doelgroep goed kent. Wanneer je perfect weet wat voor vlees je in de kuip hebt, kun je de gedachten en gevoelens van je klant sturen. Voorzie daarom nuttige en relevante informatie waarvan je weet dat deze je doelgroep(en) bezighoudt. Zo toon je aan dat je de leefwereld van de potentiële koper kent en win je hun vertrouwen. Starten met een duidelijke doelgroepenanalyse is daarom essentieel.

2.    Stel je positief op

Mensen geven meer geld uit als ze zich goed voelen in hun vel. Een topverkoper speelt daar handig op in door zich positief op te stellen, om zo de klant naar een optimale stemming te begeleiden. Een uitmuntende website voelt dan aan als “thuiskomen”. Met een excellentie op vlak van structuur, webteksten, gebruiksgemak en vormgeving, neem je potentiële kopers mee in je verhaal en worden ze recht naar hun doel getrokken, zonder al te veel ballast links of rechts.

3.    Onderscheid je van je concurrentie

Een topverkoper denkt eerst goed na over wat precies zijn Unique Selling Propositions zijn en gaat daarmee aan de slag. Hij weet heel goed waarin hij zich onderscheidt van de concurrentie en laat dit op verschillende manier zien, horen en voelen aan potentiële klanten. Een uitmuntende website toont al op de homepagina wat de sterktes en onderscheidende kenmerken van het bedrijf zijn. Wanneer kopers verschillende leveranciers met elkaar vergelijken en eentje springt eruit op vlak van duidelijkheid, structuur en transparantie met betrekking tot hun aanpak, dan heeft deze speler zeker een dikke streep voor.

4.    Van verkoper naar (online) marketeer

Vandaag de dag gebeurt de eerste kennismaking tussen een bedrijf en een nieuwe klant vaak online. Mensen gebruiken het internet om eerst allerhande informatie op te zoeken alvorens een aankoop te doen. Via de website komen ze al zoekende in contact met verschillende bedrijven die mogelijk hun probleem of behoefte kunnen oplossen.

Met andere woorden: verkopen begint online. Een verkoper wordt ondersteund door een uitmuntende website die mensen warm maakt voor zijn bedrijf, product, dienst of persoon, zodat hij ze op het beslissende moment finaal over de streep kan trekken..